Wielce imponujące budowle
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Lucky Duck Games, za co bardzo dziękujemy!
Wielce imponujące budowle
MECHANIKA
To co mi przypadło do gustu, to tor, na którym umieszczony jest znacznik złota. Na początku każdej rundy gracze mają po 7 sztuk złota do wydania. Można również sobie dołożyć dodatkowe 2 sztuki złota na daną rundę, biorąc pożyczkę. Niewydane złoto nie przechodzi na następną rundę. Każdy element ma określoną wartość, ale najciekawszą sytuację stanowią monumety, bo ich zakup wymaga wydania całego pozostałego złota, co automatycznie zmusza gracza do spasowania. Czasami można stanąć przed dylematem: kupić pożądany monument szybko, ograniczając zakupy w danej rundzie, czy też zaryzykować i poczekać, licząc na to, że nikt inny nie sprzątnie go nam sprzed nosa.
Jeśli chodzi o kupno, to do wyboru mamy kilka rzeczy. Zacznę od kafelków budynków, które są w różnych rozmiarach oraz rodzajach (kolorach). Podczas gry będziemy starali się je otaczać różnymi elementami, bo dzięki temu zdobędziemy punkty zwycięstwa. Musimy je stawiać przy kafelkach tego samego rodzaju albo przy drogach, które również możemy kupić. Drogi muszą sąsiadować ze sobą lub możemy je umieścić przy tzw. chodniku, czyli dolnej krawędzi naszej planszetki. Możemy także kupić wieżę, którą stawiamy przy dowolnym wcześnie wybudowanym elemencie, przy niej możemy również wybudować drogę, co ułatwia czasami nam grę.
Na szczególną uwagę zasługują z pewnością drewniane monumenty 3D. Każdy z nich zajmuje określoną liczbę pól oraz ma zestaw warunków, które musimy spełnić, aby móc go umieścić na naszej planszy. Na przykład muszą stykać się z konkretnymi budynkami, sąsiadować z drogą, naturalnym zasobem, stać na lądzie albo na wodzie. Natomiast co dają nam monumenty? Przede wszystkim zajmują one przestrzeń na planszetce, ale również dają nam punkt zwycięstwa (kilka nawet dwa) oraz niektóre z nich dostarczają dodatkowe zasoby.
Każdy gracz posiada również drugą planszę z torami zasobów, które odzwierciedlają ikonki znajdujące się na kafelkach budynków oraz niektórych monumentach. Budując te elementy, zdobywamy określone zasoby. Co więcej, poprzez rozwijanie trzech podstawowych zasobów, regularnie zwiększamy naszą populację, co może przynieść nam punkty zwycięstwa i przyspieszyć zakończenie gry. Na koniec partii zapunktujemy też za najmniej rozwinięty z torów co zachęca nas do dywersyfikacji.
Osobiście uważam, że monumenty wymagają czasami zbyt dużego wysiłku w stosunku do korzyści, jakie przynoszą. Podczas moich rozgrywek wolałam skupić się na otaczaniu budynków, umieszczaniu elementów przy naturalnych zasobach (które również dają punkty) oraz równomiernym rozwijaniu zasobów. Natomiast przy okazji stawiałam monumenty, gdy któryś mi akurat podpasował. Dzięki tej strategii nie raz udało mi się wygrać grę. Być może monumenty byłyby ciekawsze, gdyby przynosiły więcej punktów lub zapewniały stały bonus. Dużym plusem są zaawansowane karty celów, które dodają nieco głębi rozgrywce, ponieważ motywują graczy do podejmowania różnych działań w celu zdobycia dodatkowych punktów na koniec gry.
SKALOWANIE
/Patrycja